De 5 beste excuses om niet aan de slag te gaan met je strategie

De 5 beste excuses om niet aan de slag te gaan met je strategie

In mijn vorige blog vertelde ik over de kunst van het oorlogvoeren. Nu voel je je misschien niet direct een verwantschap met Sun Tzu, generaal van het Chinese koninkrijk Wu, maar ook jij moet zorgen dat je voorbereid bent op wat komen gaat, om zo je positie te behouden of te versterken. Toch heb je steeds een excuus om het uit te stellen. De vijf beste op een rij…

1. Alles is stabiel

De omzet gaat goed, onze klanten veranderen niet echt en met de technologische ontwikkelingen in onze branche loopt het ook niet zo’n vaart. Never change a winning team, toch?

2. We zijn te klein

Een strategie? Dat is alleen van belang voor grote bedrijven, wij zijn veel te klein. Ik heb alles perfect in mijn hoofd, dus ik heb geen strategie op papier nodig. Dat verdwijnt hier toch alleen maar in de lade.

3. Niemand vraagt erom

Voor mijn mensen hoef ik het niet te doen. Zij willen helemaal geen strategie, ze willen gewoon duidelijke instructies wat ze moeten doen, meer is niet nodig. De bank heeft er ook niet om gevraagd en de boekhouder vond het niet nodig. Dus waarom moeilijk doen?

4. Wij doen niet aan reclame

Mijn klanten komen bij ons via mond-tot-mondreclame. Wij hoeven niets aan onze publiciteit te doen, dus hebben we ook geen strategie nodig. Zolang wij maar goede producten en diensten blijven leveren en zorgen voor een goede service, komt alles goed.

5. Ik heb gewoon geen tijd

Ik weet simpelweg niet waar ik de tijd vandaan moet halen om aan mijn strategie te werken. We zijn net nieuwe medewerkers aan het aannemen want we groeien als een dolle, we zijn een nieuw pand aan het bouwen want we groeien nog verder, mijn marketingmanager is net weggegaan en ik wacht liever tot er een nieuwe marketeer is, mijn zoon komt over twee jaar in de zaak en hij gaat een goede strategie neerzetten, er zijn net zes man uit m’n fabriek weggegaan en ik ben niet aan m’n strategie toegekomen.

Het beste recept om te falen? Uitstellen…

Strategie. Waarschijnlijk het meest belezen onderwerp in de managementliteratuur, en toch heel vaak een ondergeschoven kindje. De aanhangers van Stephen Covey en zijn ‘Zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ kennen de vier kwadranten van het Eisenhowerschema wel. Strategie valt in het tweede kwadrant: niet urgent, maar wel belangrijk. Er is altijd wel iets dat voor gaat. Tot het misgaat. Beslis dus nu wanneer je het gaat doen.

Geen tijd of geen prioriteit?

Effectieve mensen zorgen er volgens Covey voor dat ze een groot deel van hun tijd besteden aan dat wat belangrijk is, maar nog niet urgent. Dus: mogelijkheden onderzoeken, plannen maken, visie ontwikkelen en… juist: strategie bepalen. Geen tijd bestaat niet, geen prioriteit wel. De enige oplossing volgens Covey is hiervoor dan ook: Doen.

Jij bent de nieuwe Van Gaal

Als bedrijfsleider of eindverantwoordelijke manager heb je als taak om te leiden, niet om uit te voeren. Als je zelf constant met de praktische uitvoering van je bedrijf bezig bent, dan neem je de verkeerde positie in en zal je team nooit optimaal kunnen functioneren. Jij bent dus degene die koers moet bepalen en moet zorgen dat je onderneming die koers kan blijven vasthouden. Waar moet iets af, waar moet iets bij? Elk uur dat je niet met ondernemen bezig bent, maar met de uitvoering, kun je van koers raken. Dat gaat een tijdje goed, maar op een gegeven moment stuur je het niet meer bij. Zie jezelf als de nieuwe Van Gaal. Die zeven landskampioenschappen heeft hij niet op z’n naam gezet door z’n voetbalschoenen aan te trekken en een balletje mee te gaan trappen. De Champions League, de UEFA Cup en de Europese Super Cup heeft hij binnengesleept door trainer te zijn, in de dug-out te zitten – en daar soms eens uit te springen – en aansturing geven terwijl de anderen het spel spelen. Het gaat om focus en discipline. Wees een Van Gaal, of zo je wilt een Sun Tzu, en bepaal je koers. Handel ernaar en stuur bij. Steeds weer. No excuses taken.

Even samen in de dug-out?

Wil jij eens sparren over jouw strategische vraagstukken? Of misschien heb je wel interesse in een strategiescan? Neem vrijblijvend contact op via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.

Robert Meenink

By | 2018-05-09T11:19:54+00:00 maart 21st, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment