Businessmodel innoveren? Hoezo?

Businessmodel innoveren? Hoezo?

Strategievorming is de laatste jaren heel erg veranderd. Geen langetermijnplannen in dikke rapporten, maar de hele strategie op een paar blaadjes. Echte innovatie dus. Of toch niet?

Opnieuw combineren van bestaande elementen

Nieuwe methodes voor businessmodelinnovatie zijn sterk in opkomst. Uit recent Zwitsers onderzoek blijkt dat 90% van alle succesvolle businessmodellen gebaseerd zijn op het opnieuw combineren van bestaande elementen. In een businessmodel wordt gedefinieerd wie de klanten zijn, wat er wordt aangeboden, hoe de keten in elkaar zit en hoe de inkomsten worden gecreëerd. Bij succesvolle businessmodellen worden tenminste twee van deze vier dimensies van een bedrijf of sector veranderd. Het beperkte aantal elementen zorgt voor inzicht in het huidige businessmodel en het is een startpunt om je businessmodel te innoveren.

Slachtoffer van de digitale verandering

Dit idee is overigens niet nieuw. Het IKEA-model is een mooi voorbeeld van een succesvol businessmodel dat meerdere zeer traditionele branches volledig op zijn kop heeft gezet. Door de inzichten van businessmodelinnovatie te combineren met digitale technologieën en ontwikkelmethodes als Agile, is er de laatste jaren een grote versnelling gekomen. Hierdoor zijn heel veel nieuwe bedrijven ontstaan die, dankzij deze aanpak, razendsnel bestaande bedrijven en soms complete bedrijfstakken volledig hebben weten te ontwrichten. Kijk naar de Free Record Shop. Ooit niet uit het straatbeeld weg te denken en toch heeft het de digitale verandering niet overleefd.

De dreiging komt vaak uit je dode hoek

Blijf dus niet zitten, want voor je het weet is het te laat. Gebruik deze zelfde aanpak om je eigen bedrijf te innoveren. Want de dreiging komt bijna nooit van je bekende concurrenten. Vaker zitten ze in je dode hoek en als je ze dan eindelijk ziet, zijn ze niet meer te stoppen. Blijf constant op de hoogte van wat er speelt, wat de nieuwe technologieën zijn, hoe de toekomst er uit zou kunnen gaan zien. Alleen dan kun je snel inspelen op die veranderingen. Eigenlijk moet je al vóór de verandering je processen, systemen en mensen juist hebben ingericht. Ook als je fast follower wilt zijn. Samsung bijvoorbeeld wist Apple goed en snel te volgen waar het ging om smartphones. Nokia – ooit het grootste marktaandeel in mobiele telefoons – heeft zich daar flink verstapt. Blijf dus constant nadenken over je businessmodel en wat je daaraan zou moeten veranderen om relevant te blijven. Voor je het weet ben je de nieuwe Free Record Shop…

Behoefte aan een dode-hoekspiegel?

Nieuwsgierig hoe wij met onze Mad Masters Methode zouden kunnen helpen om je businessmodel te (her)formuleren om zo in beeld te komen en te blijven bij je doelgroep? Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.

Robert Meenink

By | 2018-05-09T11:19:40+00:00 april 18th, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment