De digitale transformatie. Ver van je bed of dichterbij dan je denkt?

De digitale transformatie. Ver van je bed of dichterbij dan je denkt?

Er wordt wat afgeschreven, gediscussieerd, verondersteld, gepiekerd en gesuggereerd over digitale transformatie. Google komt met 184,000,000 resultaten als je ‘digital transformation’ intikt. Iedereen in het bedrijfsleven is er blijkbaar mee bezig, maar waarom eigenlijk? En wat moet jouw bedrijf er eigenlijk mee?

Optimale klantervaring

Digitale transformatie gaat in de eerste plaats over het optimaliseren van de ervaringen die je klanten hebben met jouw bedrijf. Bedrijven die echt tevreden klanten willen, kunnen dankzij digitalisering heel veel meer dan 20 jaar geleden. Maar dat betekent voor de meesten van ons een drastische verandering van ons denken. Niet de oplossing of het product staat centraal, maar de wensen en behoeftes van onze klanten. Dat klinkt als een open deur, maar uit ervaring weet ik dat de meeste bedrijven nog steeds niet weten wie nou echt hun klanten zijn en wat hun werkelijke behoeftes zijn.

Knuppel in het hoenderhok

De meest succesvolle bedrijven zijn vandaag de dag organisaties die gebouwd zijn op digitale technologieën, zoals Google, Amazon, maar ook Booking.com of AirBnB. Zij gooien een knuppel in het hoenderhok van de ‘gevestigde orde’. Zij weten immers wél exact wie hun klanten zijn en wat zij willen en spelen daar perfect op in.

Veranderen om te overleven

Organisaties die – pak ‘m beet – ouder zijn dan 20 jaar, moeten zich dus serieus gaan afvragen of het voor hen ook niet eens tijd wordt om te gaan digitaliseren en transformeren. Want zoals Charles Darwin als zei: ‘Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.’ Niets nieuws onder de zon: veranderen moet, dus begin gewoon, ga met je klanten praten en neem actie, nu! Want klanten adopteren de technologieën sneller van ondernemingen zich kunnen aanpassen. Uitstellen is dus geen optie.

Maak een plan en begin

Je doel? Een organisatie bouwen die:

  • de behoeftes van en de langetermijnrelatie met haar klanten tot het begin- en eindpunt van alles maakt;
  • dienstverlening toevoegt aan haar fysieke producten voor een complete waardepropositie;
  • gebruik maakt van digitale technologieën om haar relaties veel beter te bedienen en zodoende aan haar netwerken bouwt;
  • haar beslissingen neemt op basis van data-analyse;
  • optimaal ingericht is om haar klanten digitaal te bedienen als aanvulling op (of vervanging) van traditionele kanalen.

Wat levert het je op?

De opbrengst van dit alles: heel blije klanten die een binding hebben met je bedrijf en graag terugkomen en die als klap op de vuurpijl ook nog eens nieuwe klanten aanbrengen uit hun eigen netwerk. Wat wil je nog meer?

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig hoe wij met onze Mad Masters Methode jouw bedrijf zouden kunnen helpen om de digitale transformatie in te gaan? Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.

Robert Meenink

By | 2018-06-13T14:31:28+00:00 mei 30th, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment