Is geen strategie ook een strategie?

Is geen strategie ook een strategie?

Onlangs las ik in de Vlaamse zakenkrant De Tijd een stuk over de familie Vanaudenhove, oprichters van Euro Shoe Group, het moederbedrijf van schoenenketen Bristol. De familie heeft voormalig CEO Kurt Moons ontslagen, vanwege de tegenvallende resultaten, maar ook omdat er een verschil in visie was over het inzetten van e-commerce. Moons is vooral van de fysieke winkels, de familie wilde meer inzetten op e-commerce.

Zinloos om langetermijnplannen te maken

Een verschíl in visie suggereert dat er een visie is. En als er een visie is, zou er een strategie moeten zijn. Immers, een visie gaat over het gewenste langetermijnperspectief van een organisatie, net als een strategie. Maar niets is minder waar. ‘Er is een toekomstvisie, maar een volledig uitgewerkt plan is er nog niet’, zegt de familie. En: ‘Er wordt gewerkt aan een nieuwe strategie.’ Wetende dat Moons al een half jaar geleden vertrokken is, lijkt het erop dat er geen haast wordt gemaakt met het vastleggen van die strategie. Maar de familie bepleit dat het zinloos is om langetermijnplannen te maken. Ik hoop dan maar dat ze bedoelen dat het schrijven van dikke rapporten minder zinvol is, want ondertussen draait de Euro Shoe Group verlies en rukt de concurrentie, in de vorm van Zalando en andere ‘digital natives’ op.

We weten nog niet helemaal wie onze klant is

Op dit moment wordt er gewerkt aan een onderzoek naar de doelgroep. ‘Want’, zoals Elise Vanaudenhove meldt, ‘we weten nog niet helemaal wie onze klant is.’ Daaraan voegt zij toe: ‘Zo erg is de toestand niet, maar we moeten het wel nu doen. Er is een behoorlijke sense of urgency.’ Net toen ik blij wilde zijn dat ze dát in ieder geval inzag, besluit ze het artikel met de legendarische uitspraak: ‘Ik vind het altijd grappig hoe mensen vijf jaar vooruit willen kijken. Mijn god, wat is er over vijf jaar? We kunnen allemaal dood zijn. Weet u: kom over enkele maanden nog eens terug, want dan zullen we veel meer weten.’

Don’t try this at home

Voor wie nu denkt dat geen strategie dus ook een strategie kan zijn, zou ik willen zeggen: ‘don’t try this at home’. Wie weet verrast de Euro Shoe Group me, maar ik hou mijn hart vast. Ik ben er 100% van overtuigd dat het succes van elke ondernemer een rechtstreeks gevolg is van een hele heldere toekomstvisie met een duidelijk plan hoe je je doelgroep wil bereiken. Dat mag zonder dikke rapporten, maar gaat weldegelijk over het maken van duidelijke en soms pijnlijke strategische keuzes. De vijf beste excuses om niet aan de slag te gaan met je strategie, die kennen we inmiddels. Er is altijd iets dat voor gaat. Tot het misgaat. Beslis dus nu wanneer je het gaat doen. En ga nog even na wat de vier aanjagers van succes zijn vandaag de dag. En ja, over enkele maanden komen we nog wel eens terug bij de Euro Shoe Group en zullen we meer weten. Ik gun ze echt het beste en heel veel wijsheid, want het zijn geen makkelijke tijden voor hen. Ze mogen me bellen voor een gratis informatief consult; mijn vingers jeuken om te helpen, want ze hebben geen tijd te verliezen!

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe wij met onze Mad Masters Methode jou kunnen helpen een winnende strategie neer te zetten? Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.

By | 2018-06-27T11:56:00+00:00 juni 27th, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment