Marketing gaat niét over je product maar om je verhaal

Marketing gaat niét over je product maar om je verhaal

Hoe kan je groeien in een tijd waar kritische consumenten de dienst uit maken? Hoe kan je overleven en succesvol zijn in tijden van economische pieken en dalen, onzekerheid en complexiteit? Dat kan door terug te gaan naar de basis: de relatie van mens tot mens.

Zorg dat je mensen raakt en prikkelt

Het doel van marketing is niet om over je bedrijf of je product te praten. De grote merken praten nauwelijks over hun product in hun reclames. Het doel is ook niet het vergroten van je omzet, je winst of je groei. Dat is het resultaat. Het doel van marketing is om mensen te raken, te prikkelen en om ze betrokken te laten voelen bij je organisatie en je merk. Een relatie opbouwen; dat is wat je wil bereiken.

Zorg dat gevoel en ratio in balans zijn

Toch is deze manier van denken nog een grote uitdaging voor veel organisaties. Je krijgt dan vragen als: ‘Wat is dan nog de rol van de prijs, of van de kwaliteit van mijn product, van andere specificaties?!’ Die zijn uiteraard ook van groot belang, maar die komen pas aan bod als je een emotionele connectie hebt kunnen maken met de potentiele klant. Het is mensen eigen om het verstand in overeenstemming te brengen met het gevoel. Eerst moet je mensen emotioneel raken met je verhaal, maar daarna moeten je product, prijs, kwaliteit of andere specificaties wel de oplossing zijn voor zijn behoefte. Gevoel en ratio moeten met elkaar in balans worden gebracht.

Vertel waarom je doet wat je doet

Mensen overtuigen doe je dus niet door te hameren op wát je doet, maar door ze te vertellen over waaróm je doet wat je doet. Mensen zijn op zoek naar het verhaal achter je geweldige product. Wie ben je als bedrijf? Kan ik me als klant met jou identificeren of niet? Passen mijn waarden bij de waarden van jouw merk? Die waarden veranderen namelijk niet, ze geven een houvast voor vele jaren.

Mensen kopen zichzelf

Mensen kopen dus eigenlijk geen product, maar ze kopen zichzelf, ze zijn eigenlijk op zoek naar een emotionele band, een goed gevoel. Eerst komt de emotie, dan pas de ratio. Merken bouwen gaat dus om het vertellen van jouw verhaal aan de wereld. Zorg dus dat je een inspirerend verhaal hebt, waarmee jouw doelgroep zich wil verbinden. Dat is hoe de winnaars van nu en morgen denken en werken. Dat is hoe ze klanten vinden en binden.

Uitdaging?

Vind je het best een uitdaging om je waardepropositie aan te passen aan de verwachtingen van die steeds veeleisender consument? Wij helpen je graag dichterbij je doel. Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of via het contactformulier.

Robert Meenink

By | 2018-05-09T11:19:33+00:00 mei 9th, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment