Snelle veranderingen: uitdaging of kans voor de MKB’er?

Snelle veranderingen: uitdaging of kans voor de MKB’er?

Ondernemers helpen met hun bedrijfsvoering, dat is waar mijn ervaring zit, en dat is wat ik het liefste doe. Ik geloof dat de uitdagingen van het MKB vandaag de dag hoofdzakelijk worden gedreven door technologische ontwikkelingen en een veranderend consumentengedrag. Deze veranderingen zullen een overgang naar een digitale wereld afdwingen. Moet je als ondernemer in het MKB blijven zitten waar je zit, of moet je op zoek naar nieuwe kansen? Een verkenning.

Resultaten uit het verleden…

Als ondernemer komt er nogal wat op je af in deze snel veranderende wereld. Het moment om strategische keuzes te maken over de marketing, sales en digitale technologie van je bedrijf is nu, maar vind maar eens de tijd. De meeste ondernemers zijn hartstikke druk met de zaak, de economie zit immers eindelijk weer een beetje in de lift. Toch is het belangrijk bedreigingen in beeld te krijgen en kansen te onderscheiden. Resultaten uit het verleden bieden immers geen garantie voor de toekomst.

Concurrentie komt niet altijd van je concurrent

Kijk naar de reisbranche. OAD was jarenlang de grootste zelfstandige touroperator van Nederland. Toch werd OAD in 2013 failliet verklaard. De organisatie speelde veel te laat in op het online boeken van reizen. Booking.com daarentegen was 10 jaar geleden nog amper bekend, en is nu wereldleider in online reserveringen van accommodaties. Concurrentie komt niet alleen van je concurrent, maar ook van dat wat zich – nu nog – buiten je gezichtsveld bevindt.

Is het tijd voor actie of loopt het zo’n vaart niet?

Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat het management van OAD heeft zitten slapen, en over te gaan tot de orde van de dag. Maar is het werkelijk zo eenvoudig in te schatten wat het effect van de digitalisering op jouw bedrijfstak is? Neem de keukenindustrie. Jarenlang is gedacht dat het daar niet zo’n vaart zou lopen met de digitalisering. Maar ook hier komen er zaken aan die een grote impact op de branche gaan hebben. Bij Ikea kun je al een virtuele wandeling maken door je woonkamer en er bijvoorbeeld een nieuwe bank in plaatsen, hoe lang gaat het nog duren voordat dat kan met een complete keuken? De techniek is er al. Met de app in combinatie met een virtual-reality-bril kun je je keukenoplossing straks virtueel uitproberen. En het zal niet lang meer duren voordat je op je iPad je keuken zelf ontwerpt. Winkels en verkopers krijgen een heel andere rol. Weet jij wat de impact van digitalisering op jouw bedrijfstak gaat zijn? Is het tijd voor actie of loopt het zo’n vaart niet?

Het dak kun je beter repareren als de zon schijnt

Regeren is vooruitzien; nu gaat het weer wat beter met de economie, maar wat staat ons te wachten? Technologische verschuivingen gaan maar door, en het economisch herstel schijnt ook niet zo robuust te zijn. Misschien is dit wel het moment om het spreekwoordelijke dak eens even goed te bekijken. Welke delen zijn toe aan reparatie, zodat je straks als het weer gaat regenen ook lekker droog blijft zitten?

Professionals met een passie voor innovatie en strategie

Dat is waarom ik Mad Masters in het leven heb geroepen. Met een vaste sparringpartner en een team van meer dan 100 onafhankelijke en zeer ervaren ondernemende experts werken we aan groei en succes voor het MKB. Wij zijn geen consultants of IT-ers. We zijn ondernemers en professionals die een passie hebben voor innovatie, strategie, marketing en verkoop. Dankzij onze bedrijfskundige expertise en praktische ervaring in grote maar ook in kleine ondernemingen, weten we ook wat je juist niet zou moeten willen.

Een kwestie van goed kijken

En we bekijken het van de positieve kant. Tijden van verandering brengen spanning met zich mee, maar voor mensen die hun voelsprieten hebben uitstaan ontstaan er juist enorm veel kansen. Natuurlijk heeft de consument nog steeds behoefte aan een winkel met een gezicht daarbij, maar blijf op een vernieuwende manier naar de wereld en naar je aanbod kijken! De digitale transformatie van onze samenleving, economie en dus van bedrijven is nog maar net begonnen.

Tijd voor inspiratie, ideeën op doen, en… actie

De komende tijd zal ik in mijn blogs regelmatig kennis met je delen. Wat gaat bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie betekenen voor bedrijven? Is het alleen maar een ver-van-mijn-bed-show, of geeft het je een kans om te groeien? Laten we er samen mee aan de gang gaan! En heb je vragen, ideeën voor onderwerpen, of wil je gewoon eens sparren? Neem contact op via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl, of kom eens langs voor een goeie bak cappuccino. Of thee, dat mag natuurlijk ook.

Robert Meenink

By | 2018-02-21T15:18:04+00:00 februari 21st, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment