In de ontwerpfase heb je een aantal unieke oplossingen voor je doelgroep gecreëerd. Maar voor welke oplossing ga je uiteindelijk kiezen? Gaat wat jij hebt bedacht ook werkelijk goed uitpakken in de markt? Het maken van een keuze is vaak een probleem omdat er veel onzekerheid bestaat over de gevolgen. Maak daarom een voorlopige keuze voor de meest passende korte- en langetermijnstrategie, waarbij je rekening houdt met de snelheid en de omvang van de verandering die je organisatie moet doormaken. Om meer zekerheid te krijgen, ga je eerst de gekozen strategie testen door middel van een zogenaamd minimum viable product (MVP). Op basis daarvan kun je de details verder aanscherpen. Zo krijg je uiteindelijk wat je zoekt: het product dat je klant wil kopen.

GA DE BOER OP MET EEN MINIVERSIE VAN JE PRODUCT

Werkt je product in de praktijk ook zoals jij het vooraf hebt bedacht? In vroeger tijden had je weinig andere keuze dan je product gewoon te gaan maken en te gaan verkopen. Grote kans dat je dan na een jaar of twee ontdekte dat het niet zo succesvol was als jij had gehoopt. Vandaag de dag is het steeds gebruikelijker eerst te testen met een MVP, een miniversie van je product.

MINIMUM VIABLE PRODUCT; VAN SOFTWAREONTWIKKELING NAAR MARKETING

De term ‘minimum viable product’ komt uit de softwareontwikkeling, waar vaak eerst een prototype van een bepaald softwarepakket wordt gemaakt om te testen of het wel aan de wensen en eisen van de gebruikers voldoet. Het concept wordt inmiddels ook in de marketing ingezet. Je MVP is dus in wezen een miniversie van je product, een kleine opzet van wat je bedacht hebt. Op die manier kun je, zonder al teveel kosten te maken, je product direct uittesten bij je klanten. En heb je in de ontwerpfase meerdere unieke oplossingen gecreëerd? Dan kun je er vrij eenvoudig een aantal uittesten, zonder dat dat je enorm veel geld kost. Dat testen, dat kan heel eenvoudig zijn: stap naar je klant en leg hem of haar je idee voor, laat hem of haar je jam proeven – om maar een voorbeeld te noemen – of laat hem of haar je wasverzachter uitproberen.

HET GAAT OM DE TOTALE BELEVING VAN JE PRODUCT

Zo’n driekwart van de innovaties zijn niet succesvol omdat ze niet zijn getest. De test start eigenlijk pas als je product al in de winkel ligt en je al massa’s geld in de productie en de marketingcampagne hebt gestopt. Als de massa er dan niet op aanslaat, heb je veel geld verloren. Ga met je MVP naar je klanten en vraag om hun mening. En dat gaat niet alleen om het werkelijke product – de smaak van de jam of de geur van de wasverzachter – maar om de totale beleving. Hoe willen ze het product aangeleverd krijgen? In grote dozen, in kleine dozen? Hoe vinden ze je verpakking eruitzien? Spits je test toe op de praktische toepasbaarheid in de markt. Pas dan krijg je precies wat je zoekt: het product dat je klant wil.

NIEUWSGIERIG?

Nieuwsgierig hoe wij met onze Mad Masters Methode jou kunnen helpen een keuze te maken voor de juiste korte- en langetermijnstrategie, die strategie uit te testen en de details verder aan te scherpen? Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.