Om in beeld te komen én te blijven bij je doelgroep is het belangrijk dat je mensen raakt, prikkelt en ze betrokken laat voelen bij je organisatie of merk. Het gaat immers helemaal niet om je product, maar om je verhaal. Hoe je dat doet, dat weet jij natuurlijk als de beste. Toch is het altijd goed je te laten inspireren door de belangrijkste megatrends en technologische ontwikkelingen die voor jouw branche belangrijk zijn. Wat staat er te gebeuren in de wereld en waar kan en wil jij op inspelen? Een ander essentieel onderdeel is het onderzoeken van de vier hoofdgebieden van jouw onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële resultaten.

Stel je klant centraal

Wie is je ideale klant, wat wil hij of zij en wat kan je doen om hem of haar nog beter te bedienen? Aan de hand van een buyer persona kun je je doelgroep heel specifiek omschrijven. Omschrijf deze persona op basis van achtergrond, karaktereigenschappen, zijn of haar doelen, uitdagingen en verwachtingen. Uit onderzoek van MarketingSherpa is gebleken dat het werken met een buyer persona sales met 124% vergroot. De moeite waard, zou ik zeggen. Ook in je organisatie is de buyer persona van grote waarde: iedereen weet op die manier voor wie ze werken en hoe ze deze persona nog beter kunnen bedienen.

Zorg voor een passend aanbod

Bekijk of je producten en dienstverlening ook daadwerkelijk aansluiten bij de wensen van je buyer persona. Misschien kun je, nu je exact weet wie je ideale klant is, je aanbod nog verder finetunen. Hiervoor is een klantwaarde-onderzoek een heel goed hulpmiddel. Zo’n onderzoek is gericht op het behoud van bestaande klanten en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Vraag je klanten gewoon eens op de man af wat je zou kunnen aanpassen om je aanbod nog beter te laten aansluiten op hun behoeftes. Geen achteruitkijkspiegel met een rapportcijfer ‘voldoende’, maar zicht op concrete verbeteringen.

Zet de juiste infrastructuur neer

Het doel is om een klantgerichte bedrijfscultuur en klantgerichte processen te hebben. Daarvoor heb je de juiste strategie nodig. Je wilt immers de juiste dingen doen, nu en in de toekomst. Ook hier zijn je buyer persona en het klantwaardeonderzoek van cruciaal belang. Van welke media maakt je persona gebruik, wat zijn de interesses en activiteiten? Door hier een goed beeld van te hebben kun je je klant beter bereiken.

Zorg voor voldoende cashflow

Een gezonde cashflow is het gevolg van de juiste invulling van klantwensen, strategie en uitvoering. Cashflow is cruciaal; belangrijker nog dan winst. Een tekort betekent dat er meer geld uit je organisatie gaat dan erin komt. Cash is de zuurstof van groei. Marge is de beste financiële graadmeter voor succes.

Meer weten?

Nieuwsgierig hoe wij met onze Mad Masters Methode jou kunnen helpen een winnende strategie neer te zetten? Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.