Winnende strategieën: vier aanjagers van succes in de 21e eeuw

Winnende strategieën: vier aanjagers van succes in de 21e eeuw

Om van een strategie een winnende strategie te maken zijn er een paar dingen belangrijk. Ten eerste moet je een strategie hebben. Klinkt raar? Is het niet. Strategie valt bij heel veel bedrijven in de categorie ‘niet urgent, maar wel belangrijk’. Er is altijd wel iets dat voor gaat. Tot het misgaat. Dus ga zitten en bepaal je strategie. Zorg dat je verrassend bent voor je tegenstander. Je moet wendbaar zijn en blijven maar blijf bij je principes en blijf bij wat je denkt dat je moet doen. Continuïteit op lange termijn gaat altijd vòòr winst op korte termijn. Tot zover de basis. Maar wat zijn nu precies de aanjagers van succes? De vier belangrijkste op een rij.

Maak een keuze

Meer dan ooit geldt: kies! Ja echt, je moet kiezen. Kies één of meerdere klantsegmenten, en verdiep je daarin. Begrijp van elke segment wat die klant echt nodig heeft, pas je waardepropositie daarop aan en bouw een (h)echte band op met die doelgroep. Klantbeleving. Daar gaat het om en daar moet je je mee weten te onderscheiden. Maak de verwachtingen waar of beter: overtref ze.

Ga digitaal

Schakel zo snel mogelijk over op digitale technologieën. Veel commerciële organisaties zijn maar beperkt meegegroeid met de razendsnelle ontwikkelingen van een steeds meer consumentgeoriënteerde en gedigitaliseerde markt. Het is nu tijd om die inhaalslag te maken. Vernieuw je marketing- en verkoopprocessen en houd je product of dienst nog eens goed onder de loop.

Kijk naar binnen

Leg ook de belangrijkste capaciteiten binnen je organisatie regelmatig langs de lat. En dan bedoel ik niet alleen je structuur en je processen, maar vergeet vooral ook je mensen en de cultuur niet. Managementgoeroe Peter Drucker zei ooit: ‘Culture eats strategy for breakfast’. Zorg dat je mensen ook geloven in jouw strategie en zich ernaar gedragen. Neem ze mee en geef ze tijd om te wennen.

Omarm moderne bedrijfsmodellen

Stilstand is achteruitgang. Kijk daarom regelmatig kritisch naar je businessmodel. Survival of the fittest in business. Degene die zich het best aanpast aan zijn veranderende omgeving, wint. Als we even terugkijken naar de economische crisis, zien we dat veel bedrijven niet in staat waren in te spelen op de veranderingen die de markt vroeg. De bedrijven die wel overeind zijn gebleven danken dat voornamelijk aan hun flexibiliteit. En dat zal alleen maar urgenter worden.

Nieuwsgierig?

Wil jij eens sparren over jouw strategische vraagstukken? Of misschien heb je wel interesse in een strategiescan? Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.

Robert Meenink

By | 2018-05-09T11:19:46+00:00 april 3rd, 2018|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment