Ik schreef het al in een eerdere blog: digitale transformatie gaat in de eerste plaats over het optimaliseren van de ervaringen die je klanten hebben met jouw bedrijf. Om al die veranderingen te overleven, moet je je kunnen aanpassen. En dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. In de Mad Masters Methode gaan we uit van acht stappen. Na begrijpen, inspireren en verkennen is het nu tijd voor het ontwerpen van een waardepropositie, ofwel een set voordelen die klanten kunnen verwachten van een verzameling producten en diensten.

Begin goed voorbereid aan een nieuw avontuur

In de fase van verkennen heb je al veel inzicht gekregen in wat je klant nodig heeft. Ook weet je nu wat je nog kan verbeteren in je bedrijfsaanpak om beter in te spelen op wat de klant wil. In de ontwerpfase ga je nog een stap verder. Daarin creëer je voor één bewust gekozen doelgroep een unieke oplossing. Niet op basis van een onderbuikgevoel, maar goed onderbouwd en getest. Die onderbouwde keuze maken voor een speciale doelgroep, daar gaat het om in de ontwerpfase.

Klantprofiel opstellen

In een klantprofiel beschrijf je de taken die de mensen in jouw doelgroep in hun werk of privéleven willen realiseren. Omschrijf daarbij de knelpunten, risico’s en hindernissen die ze op hun pad tegenkomen. Geef ook aan wat de resultaten zijn die jouw doelgroep wil zien en het concrete voordeel dat ze nastreven.

Waardeprofiel

In het waardeprofiel beschrijf je gedetaileerd de kenmerken van de oplossing die je wil gaan aanbieden om die knelpunten op te lossen en de resultaten te leveren die je klant zoekt. Die oplossing bestaat niet alleen uit producten en diensten, maar beschrijft ook hoe ze je klanten het voordeel leveren waar zij naar op zoek zijn en hoe je hiermee de pijnpunten oplost.

Van behoefte naar oplossing

Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik hoor het je denken. Toch valt het wel mee als je gebruik maakt van Design Thinking. Design Thinking is een methode om innovatie op een creatieve en mensgerichte manier vorm te geven. Unieke waarde creëren, daar gaat het om. Die waarde zit niet zozeer in de technologie, in het product of dienst, maar vooral in de ervaring van je doelgroep. Je streeft zo naar een aantrekkelijke oplossing voor je klanten, maar tegelijk naar oplossingen die voor jouw bedrijf uitvoerbaar en haalbaar zijn.

In mijn volgende blog ga ik in op het maken van een voorlopige keuze voor de oplossingen. Die oplossingen gaan we uiteraard testen bij echte klanten.

Nieuwsgierig?

Nieuwsgierig hoe wij met onze Mad Masters Methode jou kunnen helpen een winnende waardepropositie neer te zetten? Eén waarbij we ook kijken naar de impact van dit alles op je organisatie, naar de risico’s, de benodigde investeringen en natuurlijk naar de verwachte bedrijfsresultaten. Maak vrijblijvend een afspraak via +31 6 3057 2220 of robert@madmasters.nl.